Wat is?
• Wat is tanderosie?
• Wat is een brug?
• Wat is een kroon?
• Wat is een wortelkanaalbehandeling?
• Wat is cariŽs?
• Wat is een pocket?
• Wat is een afte?
• Wat zijn gevoelige tanden/tandhalzen?

• Wat is tanderosie?
We spreken van tanderosie wanneer tandglazuur of wortelcement wordt opgelost door zuur dat niet afkomstig is van mondbacteriën. Als je niets aan erosie doet, kan het glazuur op en duur zelfs geheel verdwijnen. Het eronderliggende tandbeen kan daarna ook in oplossing gaan.

• Wat is een brug?
Een brug wordt gemaakt ter vervanging van één of meer ontbrekende tanden en/of kiezen. Een brug zit vast aan twee of meer pijlers. Dit zijn afgeslepen tanden of kiezen aan weerszijden van de open ruimte van de ontbrekende tand of kies. Een brug bestaat uit twee of meer kronen, die op pijlers passen en een brugtussendeel, ook wel "dummy" genoemd. Deze bestaat uit één of meer kunsttanden en/of kiezen, die op de plaats van de open ruimte komen.

• Wat is een kroon?
Een kroon is een kapje van metaal en/of porselein dat precies past over een afgeslepen tand of kies. Het kapje zit op de tand of kies vastgelijmd. Door een kroon krijgt de tand of kies zijn oorspronkelijke vorm weer terug.

• Wat is een wortelkanaalbehandeling?
In de wortel van iedere tand of kies loopt een kanaal, het wortelkanaal. Dit kanaal is gevuld met de pulpa: levend weefsel dat voornamelijk bestaat uit zenuwvezels en kleine bloedvaten. Door tandbederf, een lekkende vulling, een val of stomp kan de pulpa ontstoken raken. Deze ontsteking wordt veroorzaakt door bacteriŽn. Gevoeligheid bij het drinken van koude of warme dranken is vaak het eerste signaal, maar soms geeft een onsteking geen klachten. De pulpa zal uiteindelijk afsterven en de bacteriŽn kunnen dan een ontsteking van het kaakbot rondom de wortel veroorzaken. Bij dichtbijten kan de tand of kies te hoog aanvoelen. Op een rŲntgenfoto is de ontsteking soms te zien.

• Wat is cariës?
Cariës is een infectieziekte veroorzaakt door schadelijke bacteriŽn in tanden en kiezen. CariŽs veroorzaakt gaatjes.

• Wat is een pocket?
Gezond tandvlees is vastgehecht aan de tanden en kiezen; alleen bij de rand van het tandvlees zit een smalle, ondiepe ruimte tussen het tandvlees en de tanden en kiezen. Deze ruimte wordt een pocket genoemd en is bij gezond tandvlees hooguit 3 mm diep. Gezond tandvlees bloedt niet bij het poetsen of het eten. De pocket, de smalle ruimte tussen tandvlees en tanden en kiezen, kan dieper worden als gevolg van tandvleesontsteking. Uw tandarts of mondhygiŽnist kan tandvleesontsteking opsporen met een z.g.n. pocketsonde. De pocketsonde wordt hiertoe in de pocket, de smalle ruimte tussen het tandvlees en de tanden en kiezen, geschoven. Als daarbij een bloeding optreedt, is het tandvlees ontstoken. In een verdiepte pocket vormt zich weer een laagje tandplaque en vaak ook tandsteen. Zo kan de ontsteking de diepte in gaan en het kaakbot bereiken. Het kaakbot, waar de tanden en kiezen in vastzitten, wordt daardoor afgebroken. Deze vorm van tandvleesontsteking heet parodontitis. Door parodontitis kan er uiteindelijk zoveel kaakbot verloren gaan dat de tanden en kiezen los gaan staan en tenslotte uitvallen.

• Wat is een afte?
Aften zijn pijnlijke zweertjes in de mondholte met een doorsnee van drie tot vier millimeter. De grijswitte of gele plekjes met een rode rand verschijnen aan de binnenkant van de lippen en wangen en onder de tong. De precieze oorzaak is niet bekend, maar de gevolgen van de op zichzelf onschuldige aandoening zijn heel vervelend: een bijtende, aldoor aanwezige pijn die het eten, drinken en spreken bemoeilijkt en die pas na dagen afneemt. Vaak gaat het om enkele pijnlijke zweertjes tegelijkertijd, maar soms kunnen deze ook veel groter worden, of het mondslijmvlies in veel grotere aantallen beschadigen. Zo'n twintig procent van de bevolking heeft regelmatig tot zelfs heel vaak last van aften. Stress en een verminderde lichamelijke weerstand lijken een rol te spelen bij het ontstaan van aften. Het kan zinvol zijn in het beginstadium van een afte de mond te spoelen met een cloorhexidine-houdend spoelmiddel (bv. Corsodyl of Perio-aid). Let er wel op dat het spoelmiddel nooit langer dan 2 weken aansluitend gebruikt dient te worden i.v.m. het ontstaan van resistentie bij de mondbacteriŽn.

• Wat zijn gevoelige tanden/tandhalzen?
De tandhals of glazuurcementgrens is het gedeelte van tanden en kiezen waar het glazuur van de kroon overgaat in de wortel. De oorzaak van de gevoelige tandhals is een stukje blootliggend tandbeen. Het tandbeen is poreus en bevat allemaal zenuwuitlopertjes die sterk reageren op warmte, koude en druk. Als dit stuk tand door tandvlees is bedekt, zult u er over het algemeen weinig last van hebben. Ligt het halsje bloot, dan zult u bij warme of koude dranken pijn voelen. In ernstiger gevallen doet het aanraken zelfs pijn. Hoe verder het tandvlees van deze hals terugtrekt, des te gevoeliger zal dit worden. Het terugtrekken van het tandvlees wordt o.a. veroorzaakt door hard poetsen en het gebruik van een harde tandenborstel. Poetsen met een tandpasta speciaal ontwikkeld voor gevoelige tandhalzen kan bij langdurig(6 maanden) gebruik verlichting geven. Het tandbeen wordt langzaamaan minder poreus door de fluoride in de tandpasta.