Mondhygiënebehandeling
De taken van een mondhygiënist zijn in eerste instantie gericht op de preventie: het voorkomen van cariës (gaatjes in tanden en kiezen) en tandvleesaandoeningen. Daarnaast voert de mondhygiënist ook curatieve taken uit (= gericht op  genezing), zoals behandelingen van tandvleesaandoeningen.

Voorbeelden van werkzaamheden van de mondhygiënist zijn:
- het geven van uitgebreide voorlichting over het ontstaan van cariës, tandvleesaandoeningen (zoals parodontitis) en het effect van voedingsgewoonten op het gebit.
- het geven van uitgebreide voorlichting over gebitsverzorging
- het uitvoeren van volledige gebitsreiniging (zowel boven als onder het tandvlees), waarbij plaque, tandsteen en aanslag worden verwijderd en worteloppervlakken worden gladgemaakt eventueel onder verdoving (anesthesie).
- het uitvoeren van preventieve behandelingen waaronder het aanbrengen van gebitsbeschermende middelen ( bijv. fluoride).
- het aanbrengen van een ' laklaag' op pas doorgebroken kiezen (het sealen)
- het polijsten van vullingen.
- het uitvoeren van een mondonderzoek, het maken van gebitsafdrukken en/of het afnemen van een bacteriologisch onderzoek.

Wanneer is een bezoek aan de mondhygienist aan te raden? Uiteraard is het verstandig om zo jong mogelijk naar een mondhygienist te gaan.
Maar in ieder geval als:
- het tandvlees bloedt bij het poetsen.
- tanden of kiezen los gaan staan.
- het tandvlees rood en gezwollen is en niet meer strak om de tanden of kiezen sluit.
- het tandvlees terugtrekt.
- er regelmatig gaatjes ontstaan.
- er vaak tandsteen of aanslag op het gebit ontstaat.
- er een vieze smaak of slechte adem aanwezig is.
- mondverzorging